Daniel E. Naya Monteverde

Departamento de Ecología y Evolución - Facultad de Ciencias -

Universidad de la República, Iguá 4225, Montevideo 11400, Uruguay

Phone: (598 2) 525 8618 ext: dial 7, then 136 Fax: (598 2) 525 8617

Email: dnaya@fcien.edu.uy

Área de interés: Ecología de Organismos y Evolución Fenotípica.

Tópicos de interés particular: Ecología Nutricional. Energética. Historia de Vida. Plasticidad e Integración Fenotípica. Macrofisiología. Especialización Individual.

Líneas de investigación actuales:

(1) Ecología Digestiva y Flexibilidad Fenotípica. Los ajustes de los atributos digestivos al cambiar las condiciones ambientales han sido reportados para todos los grupos de animales vertebrados en decenas de oportunidades. Dentro de este contexto, venimos realizando diversos trabajos que apuntan a recopilar y organizar la información recabada durante más de un siglo de investigación. Además, en varios casos hemos utilizado éstas revisiones para diseñar experimentos que abordan temas para los cuales existía poca información empírica.

(2) Patrones Generales en la Plasticidad Fenotípica. La plasticidad fenotípica ha sido identificada como el principal mecanismo por el cual muchas especies biológicas serán capaces de afrontar los cambios ambientales asociados a diversas actividades antropogénicas. Dado que el estudio de la plasticidad para para cada especies existente es prácticamente imposible, la identificación de patrones generales podría constituir una herramienta importante en cuanto a la predicción de los efectos del cambio global sobre la persistencia y distribución futura de las especies. En este sentido, durante los últimos años hemos realizado un conjunto de investigaciones a fin de evaluar la existencia de patrones generales en la plasticidad fenotípica, tanto a escala global como también a escala de la comunidad local.

(3) Evolución del Metabolismo Energético. El origen de la endotermia es considerado uno de los temas más fundamentales en fisiología evolutiva. Sin embargo, la evolución reciente de las tasas metabólicas constituye un tópico mucho menos abordado y, consecuentemente, mucho menos entendido. En los últimos años hemos generado un modelo mecanicista (el modelo “de calor obligatorio”), el cual brinda una buena explicación para la variación evolutiva en la tasa metabólica basal observada en algunos grupos taxonómicos. En este contexto, en la actualidad estamos realizando distintos trabajos destinados a avanzar más sobre la evaluación y aplicabilidad del mencionado modelo.

Area of interest: Organism Ecology and Phenotpic Evolution.

Specific topics of interest: Nutritional Ecology. Energetic. Life History. Phenotypic Plasticity and Integration. Macrophysiology. Individual specialization.

Current investigation:

(1) Digestive Ecology and Phenotypic Flexibility. Flexible adjustments in digestive traits to cope with changes in different environmental factors have been reported for all groups of vertebrate animals in dozens of opportunities. Within this context, we have been doing some narrative and quantitative reviews aimed to gather and organize the information collected on this topic for more than a century. In addition, we have used these reviews to design new experiments in order to address some issues for which empirical information was very scarce.

(2) General Patterns in Phenotypic Plasticity. Phenotypic plasticity has been identified as one of the main mechanism by which biological species could persist under the current scenario of global environmental change. However, the study of plasticity for different fitness-related traits in each extant species represents –at least in practice– an unattainable task. Consequently, the identification of general patterns in phenotypic plasticity could be fundamental to predict the effects of global environmental change on biological diversity. In this regard, in recent years we have conducted a series of studies aimed to assess the existence of general patterns in phenotypic plasticity at different spatial and temporal scales.

(3) Evolution of Energetic Metabolism. The origin of endothermy is considered one of the most fundamental issues in evolutionary physiology. However, the recent evolution of metabolic rates in endothermic animals represents a much less studied topic. Accordingly, during the last years we have generated a mechanistic model –the “obligatory” heat model– for the evolution of basal metabolic rate, which provides a good explanation for the evolutionary variation observed in this rate (at least in some taxa). Within this context, we are currently carrying out various studies to further evaluate the applicability of this model.

Publicaciones selectas / Selected publications:

Naya, D.E., H. Naya & C. White 2018. On the relationship among ambient temperature, basal metabolic rate and body mass. American Naturalist 000: 000-000.

Naya, D.E., L. Spangenber, H. Naya, & F. Bozinovic. 2013. Thermal conductance and basal metabolic rate are part of a coordinated system for heat transfer regulation. Proceedings of the Royal Society of London B 280: 20131629.

Naya, D.E., L. Spangenber, H. Naya, & F. Bozinovic. 2013. How does evolutionary variation in basal metabolic rates arise? A statistical assessment and a mechanistic model. Evolution 67: 1463-1476.

Naya, D.E., L. Spangenber, H. Naya, & F. Bozinovic. 2012. Latitudinal pattern in rodent metabolic flexibility. American Naturalist 179: E172-E179.

Naya, D.E., C. Veloso, P. Sabat & F. Bozinovic. 2009. The effect of long- and short-term fasting on phenotypic flexibility and integration in the Andean toad, Bufo spinulosus. Journal of Experimental Biology 212: 2167-2175.

Naya, D.E., F. Bozinovic & W. Karasov. 2008. Latitudinal trends in physiological flexibility: testing the climatic variability hypothesis with data on the intestinal length of rodents. American Naturalist 172: E122-E134.

Naya, D.E. & F. Bozinovic. 2006. The role of ecological interactions on the physiological flexibility of lizards. Functional Ecology 20: 601-608.